ARHIV O REVIJI NAROČILNICA PIŠITE NAM

 

 

VSEBINA

Praznoverje, vera ali dejstvo?

NENAVADNI INSPIRATIVNI POJAVI

Informacijska družba je od 10. - 14. oktobra 2005 na Inštitutu Jožef Stefan pripravila osmo mednarodno konferenco, ki je v preteklih letih postala ena pomembnejših znanstvenih konferenc o informacijski družbi v srednji Evropi. V njenem okviru je vsako leto tudi samostojna konferenca Kognitivna znanost s podkonferenco z naslovom Znanstveno o verovanju. Predavali so profesorji računalništva in psihologije, profesorji s Teološke fakultete in predstavniki Zavoda CDK - učitelji Duhovne univerze. Pričujoči prispevek je eden izmed petih referatov učiteljev Duhovne univerze. Referati so v celoti objavljeni v zborniku konference ter na www.cdk.si/du.

UVODNO POJASNILO

Predmet obravnave je posebna kategorija sodobnih pojavov, preučevanju katerih smo se posvetili sodelavci Zavoda CDK od leta 1996. Vrstijo se zadnjih 50 let, tako v Evropi (vključno s Slovenijo) kot tudi na drugih celinah, njihovi osnovni skupni značilnosti sta nenavadnost in inspirativnost, zato poimenovanje nenavadni inspirativni pojavi (v nadaljevanju NIP). Mnoge druge njihove lastnosti so razvidne šele primerjalno, po pregledu večjega števila teh pojavov. Nekatere vrste teh pojavov so sicer znane tudi iz preteklih stoletij iz zgodovine religij, vendar je med njimi velik delež netradicionalnih, novodobnih pojavov. Vse povzročajo posebno stanje zavedanja, ki smo ga poimenovali nenavadno inspirativno doživetje (v nadaljevanju NID); v vsakdanji medosebni komunikaciji je tako za pojav kot za izkušnjo uveljavljena označba čudež.

PARANORMALNOST NIP

Je objektivne in subjektivne narave: to so nepredvidljivi in redki ter večinoma kratkotrajni pojavi, obenem tudi nerazložljivi (v okviru znanstveno-materialistične paradigme); v človeku, ki je takšnemu pojavu priča oziroma je v njem soudeležen, pa sprožajo začudenje ter posebno kompleksno stanje zavedanja - inspiracijo.

Prva temeljna značilnost jih določa kot para-normalne pojave, in sicer kot:
1) parafizikalne, ker se dogajajo v nasprotju z znanimi fizikalnimi zakoni (pojavljanje in izginjanje nenavadne in kot se kasneje izkaže čudodelne osebe pred očmi priče; jokajoči kipi in ikone Device Marije in Jezusa Kristusa; pojavljanje religioznih simbolov in citatov na površini in sredici sadežev in drugih naravnih podlagah; pojavljanje jasnih prepoznavnih svetih podob in simbolov na fotografijah, česar pa zagotovo ni bilo na prizorišču fotografiranja; nerazložljiva nenadna ozdravljenja ipd.)
2) parapsihološke, ker gre tudi za psihološke pojave, ki presegajo normalne človeške lastnosti in sposobnosti  (telepatski prenos misli, videnje v prihodnost, pravilno navajanje dogodkov iz preteklosti in sedanjosti neznanega posameznika, napovedovanje dogodkov v prihodnosti ipd.).

Na osnovi nam doslej dostopnih podatkov se obenem ponuja sklepanje, da so ti pojavi nenavadni tudi verjetnostno in statistično. Pri NIP gre za malo verjetne dogodke, kjer pogostost njihovega pojavljanja visoko značilno odstopa od predvidene, in to brez razložljivega fizičnega razloga. V ilustracijo navajamo primer jokajočih kipcev Device Marije. Koliko verjetno je, da nekaj deset centimetrov visok Marijin mavčni kipec izloča iz oči tekočino in koliko verjetno je pri tem, da gre za pravo človeško kri? Tak primer je Marijin kipec iz Civitavecchie v Italiji, ki je pričel točiti krvave solze leta 1995. Preiskali so ga vatikanski eksperti, DNK raziskave so pokazale, da je tekočina človeška kri; na osnovi preiskave z rentgenskimi žarki pa je bilo ugotovljeno, da kipec nima nobenih votlin, v katerih bi bila skrita naprava, ki bi občasno brizgala tekočino. V obdobju od leta 1991 do 1995 je bilo v Italiji opaženo še 9 takih primerov, še eden med njimi naj bi bil  predmet krvne analize, ki je pokazala, da gre za človeško kri. Do leta 1998 naj bi kipci Marije jokali tudi v Portoriku, Kanadi, na Nizozemskem, v Španiji, ZDA, Trinidadu.

Zanimivo bi bilo izdelati obširnejšo in natančno analizo populacijske razporeditve (gostote pojavov) ter frekvence pojavljanja. Na osnovi doslej zbranega gradiva lahko zaenkrat le sklepamo, da je teh pojavov dosti več, kot smo jih evidentirali, da torej gre za 'vrh ledene gore' sodobnega masovnega pojava svetovne narave. Domnevamo, da je vsak človek bodisi sam doživel vsaj en NIP, bodisi pozna koga, ki je imel tako doživetje.

DOBRODEJNOST IN INSPIRATIVNOST NIP

Druga splošna značilnost NIP je njihova dobrodejnost, saj v splošnem vsi nudijo kako pomoč, tako fizično kot psihološko in duhovno: pomagajo pri boleznih, nesrečah in drugih življenjskih situacijah, svetujejo, zdravijo, v človeku sprožajo globlje spoznanje o sebi, svojem življenju, svetu. Posledično sprožajo v človeku stanje notranje izpolnjenosti in sreče. Za ljudi, ki jih doživijo, so to posebna, vrhunska doživetja, resnična, prepričljiva, izjemna ne samo po svoji nenavadnosti, temveč tudi po tem, česar so v njih deležni. Čeprav so večinoma kratki, imajo dolgotrajen inspirativen učinek. Delujejo mobilizirajoče za pozitivno življenjsko spremembo (v smeri osebne in duhovne rasti - večja etičnost, altruizem, bolj poglobljen svetovni nazor). Nekateri jih zato imenujejo dobri čudeži.

KLASIFIKACIJA NIP

Glede na veliko raznolikost NIP se je težko opredeliti za eno samo merilo, po katerem bi jih vse hkrati predstavili v nekaj najbolj osnovnih, jasno ločenih razredih.

Klasifikacija po objektivnosti
Glede na to, ali izkuševalec NIP tega doživlja zunaj sebe ali znotraj sebe (v svojem duševnem prostoru), so:
1) objektivni, dejanski, zunanji, zaznani s fizičnimi čutili v normalnem stanju budne zavesti
2) subjektivni, psihični, notranji NIP.

Razmerje med obema razredoma je po naših podatkih 1 : 4. Torej vsaj nekateri med temi pojavi kažejo, da gre za stvaren pojav, s svojim izvorom zunaj človeka, oziroma da je neodvisen od njega.

Klasifikacija po navzočnosti osebe
Glede na obliko pojava oziroma na dejavnik, ki je sprožilec začudenja in inspiracije, so to:
1) pojavi z ne-osebo, to je s predmetnimi simboli oziroma znamenji ali z 'breztelesno' silo
2) pojavi z osebami, ki pomenijo nenavadna inspirativna srečanja in drugačno komunikacijo z živo posebno osebo (bodisi kot celotno pojavo ali prek stika zgolj z vidnimi oziroma slišnimi učinki).

V obeh skupinah gre za objektivne (zunaj nas) in subjektivne pojave (psevdo-objektivne, na primer sanje, vizije).

V prvo temeljno skupino, kjer ni neposredno udeležena živa oseba, smo uvrstili sodobne religiozne pojave z religioznimi  predmeti in simboli, samaritanske pojave (v ožjem pomenu besede) 1; ostale novodobne pojave (svetlobni krogi, svetlobne proge na fotografijah, svetlobni križi). V drugi osnovni skupini NIP, kjer nastopajo osebe, gre bodisi za kratkotrajne stike z neznano, vendar po izkušnjah ljudi zelo plemenito in čudodelno, osebo ali pa za občasne stike s svetimi osebami (na primer z Devico Marijo, Jezusom Kristusom, s svetniki). V to skupino sodi še razred ljudi s posebnimi nadarjenostmi, ki jih ti posvečajo v dobrobit skupnosti in ki delujejo na liniji duhovnega zdravljenja in humanitarnih dejavnosti ter živijo stalno med nami, poimenovali smo jih ljudje s posebnimi karizmami.

Klasifikacija po religioznosti konteksta
Glede na kontekst, v katerem se dogajajo oziroma komu se dogajajo, ločimo NIP na sledeči način.
1) NIP v okviru jasnega religioznega konteksta, kjer se dogajajo konfesionalnim vernikom cerkva in ločin (vseh velikih svetovnih religij) ter imajo tipično verski značaj
2) zunaj cerkvene sfere, v območju laične, civilne družbe in njene alternativne duhovnosti, pa tudi nevernikom oziroma neformalnim vernikom (ki niso zavezani nobeni religijski instituciji) in so brez verskega značaja.

Po naših podatkih je večina NIP nereligiozne oziroma sekularne narave. V obdobju od začetka leta 2000 do sredine 2001 smo zbrali 225 posamičnih primerov NIP iz Slovenije ter 205 iz tujine in ugotovili sledečo porazdelitev različnih vrst inspirativnih pojavov v Sloveniji: 80 religioznih (to je 36 % vseh NIP), 90 srečanj (40 %), 15 samaritanskih (7 %), 40 pa ostalih novodobnih pojavov (18 %). Razmerje v tujini: 90 religioznih (44 %), 25 srečanj (12 %), 50 samaritanskih (24 %) ter 40 ostalih pojavov (20 %).

Zanimiv je - med po vsebini religioznimi pojavi - delež sekulariziranih pojavov, ki se dogajajo izven tradicionalnih religioznih prostorov in norm. Na primer, pojavljanje podobe Device Marije na poslovni stavbi (ZDA), na odbijaču avtomobila (ZDA), na cvetnem lističu; pojavljanje podobe Jezusa Kristusa na cvetnem lističu, na ograjah, oknih ali stenah stanovanj (Iran); pojavljanje religioznih simbolov (krščanski križ) na površinah sadežev (Slovenija) ali pojavljanje citatov iz Korana na prerezanih  sadežih in zelenjavi. Pojavi, ki se zdijo povsem nereligiozni, pa imajo marsikdaj v resnici močan naboj presežnega, duhovnosti, svetosti (na primer svetlobni križi, v katerih neverujoči vidijo podobe svetih oseb).

Klasifikacija po učinkih
Razlikujejo se tudi po učinku na ljudi, velja pa poudariti, da ima večina teh pojavov več raznih učinkov hkrati.

1) Znamenja (sporočila ali prerokbe); navadno govorijo o občih, obsežnejših dogajanjih in procesih v človeški skupnosti in označujejo določen čas (na primer sporočila Device Marije v Medžugorju in na drugih celinah). 
2) Samaritanski pojavi (v ožjem smislu) 2. Ta tip NIP je primarno naravnan na človekove konkretne, osebne probleme. Mnogi ljudje jih spontano povezujejo z angeli 3, kot zasledimo na spletu o poročilu raziskave E. J. Heathcote (iz Velike Britanije) in na drugih spletnih straneh. Pomoč je lahko preventivnega ali kurativnega značaja. Glede na psihološki učinek v človeku gre za različne vrste: tolažbo, svarilo (opozorilo), življenjsko usmeritev, veliko je izraziteje vzgojnih (poučnih); od pomoči pri na videz drobnih zadevah, ki pa so človeku vendarle pomembne, do rešitve človeka iz smrtne ogroženosti in nerazložljive ozdravitve.
3) Zdravilni pojavi, pri čemer velja poudariti, da so vsi NIP implicitno tudi zdravilni; če pa je ozdravitev oziroma zdravljenje bolj eksplicitno prisotno v njih oziroma če ljudje npr. obiskujejo neke prostore, ki jih doživljajo kot svete ali/in se obračajo v njih na predmete, ki jih dojemajo kot svetinje, poglavitno z namenom, da bi bili deležni ozdravljenja, potem jih opredeljujemo kot poseben razred.
4) Splošni spodbujevalci vere in upanja; izraziti v tem učinku so religiozni pojavi, v katerih nastopajo religiozni simboli in tako imenovane svete osebe.

Med učinke lahko prištevamo tudi moč psihološkega vpliva oziroma stopnjo začudenja, ki ga pojav s svojo para-normalnostjo povzroča: od blagega začudenja ("mehki" pojavi, npr. večina srečanj, mnogi samaritanski pojavi, ti so v večini) do velikega presenečenja in osuplosti (šokantni, "trdi" pojavi, npr. izginjanje in pojavljanje oseb in/ali predmetov pred očmi prič). Pomembna lastnost obojih je, da v človekovo zavedanje vstopajo nevsiljivo, saj sta potek in pojavnost vsakega takšna, da puščata veliko odprtega prostora za razlago, vzroka za to pa ne kaže iskati (zgolj) v človekovih prepričanjih, temveč prav v naravi pojava.

KDO IN KJE JIH DOŽIVLJA

Navdihujoči para-normalni pojavi se dogajajo normalnim, običajnim ljudem - duševno zdravim, v prisebnem budnem stanju zavedanja, vseh prepričanj (verujočim in nevernim) in veroizpovedi, ne glede na starost, spol, izobrazbo ali poklic. Ne gre torej za psihološko motene ljudi niti za ljudi, ki bi bili nagnjeni k prividom, ne za čudake, posebneže ali fanatike z razgreto domišljijo, prav tako načeloma ne gre za ljudi z globoko vero ali morda nagnjene k askezi.

Izstopajoča je sekularnost prostorov, kjer se dogajajo. Nanje sicer naletimo tudi v prostorih, ki veljajo za svete, na primer v cerkvah in v romarskih krajih, vendar se večinoma pojavljajo sredi vsakdanjega življenja: na ulicah in cestah, v trgovinah, kavarnah, po domovih, v urbanih središčih, v parku, naravi; po pričevanjih ljudi pogosto tam, kjer bi to najmanj pričakovali.

RAZLIČNE HIPOTEZE O NARAVI NIP IN NID

Naključja
V teh pojavih ni nič nenavadnega, saj gre za malo verjeten splet dogodkov, v katerem pa ni prepoznavne urejenosti ali zakonitosti in v katerem ljudje hočejo videti določen smisel, ki ga ni. Še zlasti to lahko trdimo v primerih samaritanskih pojavov in srečanj. Vendar številčnost tako nepričakovanih in nenapovedljivih inspirativnih dogodkov, njihova razprostranjenost po svetu ter osrečujoča in zdravilna moč, s katero vstopajo v življenja ljudi, govorijo v prid domnevi, da imajo ti vendarle določen pomen in sporočilnost, ki je v vsakokratnem konkretnem primeru kognitivni izziv za izkuševalca, če jih jemljemo kot celoto, pa za človeštvo.

Zanimiva je tudi urejenost v njihovem pojavljanju, ki je prilagojeno konkretnim kulturnim prostorom. Ko gre za religiozne pojave, muslimani npr. ne doživljajo videnj božjih oseb, ampak se jim na prepolovljenih sadežih kažejo jasne črke z berljivim sporočilom. Mlečni čudež se je dogajal le v hindujskih templjih, ni pa tam noben kipec, ki upodablja svete osebe, jokal, kot se dogaja v katoliškem religioznem kontekstu. Pri tistih med njimi, ki so povezani s simboli in napisi na naravnih podlagah, bi lahko domnevali, da gre za igro narave. Vendar narava s svojo entropijo oziroma stohastičnostjo (naključnostjo) ne podpira nastanka npr. miniaturnih gravur jasno in nedvoumno berljivih stihov iz Korana na prerezanem paradižniku, z genskim inženiringom pa človek temu zaenkrat ni kos. Prav tako je fizikalno gledano zelo neverjeten pojav mavrične silhuete Marije na pročelju stolpnice.

Manipulacija
Nastanek objektivnih pojavov bi lahko povzročal in/ali spodbujal posameznik ter manipuliral z informacijami o njih. Vendar nismo ugotovili, da bi v ozadju vsega bil kak tak posameznik ali organizirana skupina, saj se NIP dogajajo po vsem svetu in nepovezano, pa tudi zelo različnim profilom ljudi. V primeru objektivnih pojavov bi lahko šlo za prevaro, vendar so nekatere raziskave konkretnih primerov (že omenjani mlečni čudež in jokajoči kipec) pokazale, da ne gre; v vseh podobnih primerih šele ustrezna znanstvena preiskava lahko potrdi ali ovrže sum prevare.

Učinek vere/sugestije
Znano je, da že izoblikovana prepričanja in pričakovanja vplivajo na človekovo kognicijo. Del dobrodejnih učinkov NIP zato verjetno lahko pripišemo usmerjenosti posameznika in psihološkemu vplivu množice nanj, vendar ne vsega, saj prihajajo v stik s temi pojavi tudi neverujoči, med njimi je nemalo dvomljivcev in celo popolnih nejevernežev, ki proti svojim pričakovanjem prav tako doživijo pozitivne spremembe.

Motnje kognitivne narave
Inspirativna doživetja bi bilo možno razložiti kot individualno ali množično histerijo in posledico praznoverja. Tej domnevi nasprotuje dejstvo, da so ljudje, ki so doživeli tak pojav, psihološko normalni. Za pojave množične histerije pa je potrebna povezana skupina ljudi, ki ima skupne predstave in voditelja. V primerih pojavov, ki jih obravnavamo, ljudje niso povezani v skupino, niti nimajo skupnih predstav in prav tako ni videti nobenega skupnega voditelja. Pojavi se dogajajo ljudem po vsem svetu, ki živijo vsak po svoje, pripadajo različnim družbenim slojem, rasam, narodnostim in starostnim skupinam. Po svojem svetovnem nazoru so ateisti, verni, fundamentalisti, zmerno verni, pripadniki novodobnih gibanj.

Sredstva javnega obveščanja lahko sprožijo množično histerijo v zvezi z nekim dogodkom, na primer nogometnim prvenstvom. Tukaj pa ni osrednjega dogodka, v katerega bi usmerjali pozornost in mu dajali velik pomen. (Izjema so le nekateri redki množični religiozni dogodki, ki praviloma pritegnejo pozornost medijev.) Je pa množica majhnih dogodkov, ki nimajo velike publicitete, dogajajo pa se med seboj nepovezanim ljudem (in četudi dobijo publiciteto medijev, je to nemalokrat s posmehljivim podtonom). Histerijo navsezadnje laže povzročijo neprijetni dogodki, ki zbujajo človekova elementarna čustva in nagone. Tukaj pa gre za izrazito pozitivno dogajanje, ki ga ljudje doživijo kot nekaj dobrohotnega, zdravilnega, osrečujočega, kot blagoslov in milost. NID jim pomaga vzpostaviti pravilen nadzor nad svojim življenjem. Poleg tega so ljudje, ki kaj takega doživijo, prej presenečeni in se zamišljeno umaknejo v svojo intimo, kot pa da bi začeli fanatično pripovedovati o tem dogodku.

Vabilo k višji kogniciji
Če so vsaj nekateri NIP realni pojavi, kakšne so implikacije tega? V "votlini" vsakdanjega življenja, v kateri je, podobno kot v Platonovi prispodobi o votlini, naša kognicija omejena na spoznavanje senc, njihovega izvora pa ne prepoznamo, NID mečejo v te sence svetlobne motnje, ki nas presenečajo, da se pričenjamo spraševati, kaj je to in od kod to. Tako nas vabijo, da sprostimo svoje omejitve, ki smo jih sami zastavili bodisi z materializmom ali s cerkvenimi dogmami in se ozremo k viru svetlobe ter prepoznamo še neko drugačno realnost od "votlinske". Vabijo nas, da dvignemo svojo kognicijo iz formalnih prepričanj v intuitivno spoznavanje in pričnemo izkustveno spoznavati realnost za "sencami" vsakdanjega življenja.

ZAKLJUČEK

Po naših raziskavah predstavljajo NIP masoven (in dobrodejen) svetovni pojav; izkušnje NIP pa so univerzalne, saj niso omejene na pripadnost nekemu religioznemu izročilu niti ne gre za dogmatsko  verovanje ali prepričanje v obstoj boga; to so žive izkušnje, dostopne slehernemu. Kljub močnim in v referatu predstavljenim indikacijam o stvarnem ozadju teh pojavov, bi morale bodoče sistematične raziskave dati nedvoumen odgovor, ali gre le za kognicijski pojav ali za objektivno dejstvo. V prvem primeru se odpre mnogo nadaljnjih vprašanj, od kod taka masovnost in univerzalnost, kaj nam to pove o doslej neraziskanih načinih  našega spoznavanja in podobno. V drugem primeru pa lahko domnevamo, da obstaja določena stvarnost, ki hoče skozi NIP vstopati v našo zavest, se nam razodevati in nas marsikdaj dvigati v višja kognitivna stanja, vendar na nenasilen način, vedno skozi dejavno pomoč, ki jo potrebujemo.

Sklep, ki ga lahko damo za konec, je: NIP so vredni temeljite raziskovalne obravnave, ker odpirajo človeštvu pot do novih spoznanj o delovanju zavesti oziroma celo o realnosti, ki je bodisi zanikana (s strani znanosti) ali pa ujeta v toga prepričanja (s strani cerkve). To realnost tisti, ki jo v NIP doživijo, dojemajo različno, v skladu s svojim svetovnim nazorom: kot višjo silo, dobro silo, boga, angele, svetnike, izjemne modrece, duhovne vidce, mojstre življenja in smrti. Skozi NIP ta realnost - ne glede na to, ali gre za subjektivno ali za objektivno - vabi ljudi k interakciji, h komunikaciji. Posledice resne obravnave možnosti medsebojne komunikacije med človeštvom in to realnostjo lahko korenito spremenijo naše dojemanje stvarnosti, medsebojne odnose in način skupnega življenja.

Vesna Periček Krapež

1 Poimenovali smo jih po svetopisemski zgodbi o dobrem Samaritanu. V skupino samaritanskih pojavov v ožjem pomenu besede štejemo tiste, kjer kot sprožilec čudenja in inspiracije ne nastopa oseba, ampak se dogodijo kot "čudežno naključje" ali po intervenciji "nadnaravne sile-energije", na primer, ko se v nenadni nesreči obvaruje človekovo življenje ali se bolnega človeka nerazložljivo ozdravi. Če v pojavu nastopa oseba, ga uvrščamo v samaritanska srečanja ali v srečanja z angelskimi bitji.

2 V širšem pomenu so vsi nenavadni inspirativni pojavi samaritanski, ker gre pri vseh za neko obliko pomoči in dobrega dela.

3 Zlasti v ZDA, kjer je veliko poročil o tovrstnih nenavadnih inspirativnih pojavih, se je razširilo prepričanje, da so "angeli" tisti, ki pomagajo ljudem kot skrivnostni, nevidni pomočniki. Nastalo je zelo razširjeno angelsko gibanje, ki po naši oceni ni (zgolj) modna muha, ampak je podkrepljeno s številnimi osebnimi pričevanji. Po pričevanjih ljudi angeli v teh doživetjih večinoma nimajo kril, temveč so konkretne fizične osebe, ki so včasih bleščeče, včasih pa na videz čisto navadne, imele naj bi le izjemen, topel, ljubeč in vseveden pogled; marsikdaj so oblečene v belo, v tem primeru opisi "angelov" zelo spominjajo na opise oseb nenavadnih inspirativnih pri srečanjih.


Podatke o literaturi in virih, ki so bili uporabljeni pri pripravi referata, najdete na spletni strani
http://www.cdk.si/du/clanki/KK05_NIP.htm